Så får Upptäkke besökarna att hitta ut i naturen

Upptäkke teamet Anders och Robert

Anders och Robert har känt varandra sedan tonåren. De är båda från Uppsala, och insåg snabbt att de hade samma intressen – inte minst gillade båda datorer och teknik. Redan då började de tillsammans komma på affärsidéer av alla de slag, och så har det fortsatt. 

2006 bildade de sitt första gemensamma bolag med fokus på återbruk av pocketböcker. Inte lång tid senare övergick duon till att skapa hemsidor, samtidigt som de hela tiden bollade tänkbara idéer. De reste tillsammans, och delade även lägenhet under några år. 

”Vid en tidpunkt slängde vi till och med ut tv:n för att den distraherade oss från våra idéer och planer.” 

Nu är Anders och Robert en del av SPGs inkubatorprogram SPG Summit med sitt bolag Upptäkke – en startup med fokus på att hjälpa människor att hitta ut och uppleva naturen. Ursprungsidén föddes under pandemin, när Anders via sitt Gotlands-konto på Instagram la ut en bild på när han paddlar kajak. Då fick han frågor om var man kan hyra kajaker på Gotland. Vid samma tidpunkt var Robert i Sundsvall och ville hyra skidor, men utan att hitta rätt.  

Vägen via SPG Startup

Duon berättar att de fick tips om att söka sig till en inkubator via bekanta. Vid första mötet med oss på SPG hade de redan en affärsplan och prototyp på plats. Då kopplades de ihop med sin affärsrådgivare Daniel Freeman som guidade dem igenom SPG Startup, och på bara ett par månader hann de omforma och förfina konceptet, som de sedan jobbade vidare med i den fördjupande programmet SPG Summit.  

”När vi kom in i programmet bestämde vi oss för att satsa. Vi lämnade våra anställningar för att istället arbeta som konsulter – det ger oss möjlighet att fokusera på satsningen med Upptäkke samtidigt som vi får in pengar för att kunna leva”. 

Både Anders och Robert betonar verkligen vikten av balans och att lägga tid på sådant de tycker är roligt och givande. De konstaterar att det för dem är en fördel att de är lite äldre och att båda har familj. De la tidigt upp förutsättningarna: family first. Alltid. De lever och arbetar utifrån sina förutsättningar gällande privatekonomi, familj och hälsa och lägger stor vikt vid att må bra – helt enkelt för att både de själva och företaget ska hålla i längden. 

Testar, utvärderar och förfinar

Upptäkke AB registrerades i samband med att duon antogs till SPG Summit. Då jobbade de ännu på grunderna, men med hjälp av Daniels affärsrådgivning började de se över och byta ut sin tekniska plattform. Det gjorde hela skillnaden, och blev basen för den affärsutvecklingsresa de nu är inne i. De konstaterar båda att majoriteten av deras tid handlar om just affärsutveckling. De testar. Utvärderar. Förfinar.  

Upptäkke.se

Anders och Robert är stolta över att vara med i en företagsinkubator. Det ger en kvalitetsstämpel och en tydlig känsla av att det ”är på riktigt”.  Anders konstaterar att det ger otroligt mycket att arbeta med och mot något, i det här fallet sin affärsrådgivare. Visst är mycket upp till en själv, men det finns hela tiden någon där som utmanar, hjälper och driver framåt. Som en sparring-partner! Robert fyller i att det ger stora möjligheter med stöd, kontakter och att få dela sin resa med likasinnade. Och de är överens om att det inte minst är en nivå som bekräftar idén – vilket kanske är extra viktigt när man som de har haft väldigt många idéer. 

”För oss är det viktigare att jobba hållbart och bygga Upptäkke långsiktigt än att växa snabbt och riskera att krascha.” 

 Tack vare möten, resor och mässor har de nu hittat rätt ”Product Market Fit”. Omvärldsbevakningen har varit avgörande, för att förstå hur produkten kan fungera och anpassas på andra platser – både i Sverige och internationellt. Nu jobbar de med en affärsmodell som inte fanns från början. Idén är densamma – att hjälpa människor att skapa fantastiska upplevelser i naturen. Men de har gått från att rikta sig till privatpersoner till att nu enbart jobba B2B, med fokus på besöksnäringsaktörer.

Alltid kundresan i fokus

Idag är Upptäkke en tjänst som hjälper hotell och boenden att bemöta sina gäster med tips och upplevelser för att stärka gästupplevelsen och värdskapet – alltid med kundresan i fokus. De tillhandahåller verktyg som bemöter de tre delarna i kundresan: före, under och efter. Det kan till exempel handla om packningstips inför avresa, information om allemansrätten och en digital guide på plats. Hotellet kan utgå från sin målgrupp och ha en fysisk kiosk, information på tv:n eller tips och guider i mobilen. Dessutom finns guider och utbildningar inom tex värdskap för personalen. 

”Tack vare SPG har vi dessutom fått en klar bild av omvärlden inom outdoor. Vi har fått möjlighet att åka på internationella mässor, besöka framstående besöksnäringsdestinationer och knyta ovärderliga kontakter.” 

Just nu har bolaget en handfull kunder på Gotland, och antalet växer hela tiden. Anders och Robert känner sig nöjda med var de är idag och hur bolaget utvecklas. Det är knappast förvånande att höra att det finns massor av idéer och planer även framåt. Mycket är ännu under utveckling, men de hintar om att tjänsten framöver kommer bli ännu mer kundanpassad med hjälp av att kombinera AI och värdskap.

Text: Caisa Gyllgårde
Bilder: Upptäkke