Mars 2020. Hela Sverige stannade och tajmingen för att lansera en chips-produkt specialanpassad för barer och restauranger kunde inte bli mer fel. Men dedikerat och hårt slit, personlig försäljning och gedigen branschkunskap har Ö-chips lyckades vända till både försäljningssuccé och plusresultat redan under sitt första år.

Ö-Chips startades av kollegorna Simon Kanellos och Mikael Lundin under 2019. Efter att ha jobbat många långa timmar i bar- och restaurang uppstod idén om att producera portionsförpackade chips i olika smaker. Nötter som ju oftast serveras som slentrian på var och varannan krog är som de själva säger ”inte värdigt drycken som du håller i din hand”. Chipsen blev ett lyxigare alternativ. Smak-kombinationerna? Perfekt balanserade och anpassade för drycker som förtärs i krogmiljö, dvs. för rött vin, vitt vin, ale och lager.

En del av programmet SPG Summit

Tidigt in i idén kom de i kontakt med Science Park Gotland och fick hjälp i inkubator-programmet SPG Summit. De fick stöd med utveckling av produkten och alla de faser som byggt upp till försäljningsstarten. Planen var lagd för 2020 och lanseringen skedde vid årsskiftet. Men våren blev ju inte riktigt som varken de, eller någon annan, hade kunnat föreställa sig…

Simon Kanellos Mikael Lundin Ö-chips

Läget såg mörkt ut för bolaget i mars när hela Sverige stängde ner, och Gotland i synnerhet. Men att fokusera om och sälja i välsorterade livsmedelsbutiker och till sittande gäster i krogmiljö visade sig oväntat nog vara synnerligen gynnsamt ur försäljningssynpunkt.

Banklånen återbetalda – på mindre än ett år

Försäljningen har skjutit i höjden, banklånen är återbetalda och det finns kapital till expansion på banken. Läget ser just nu mer än ljust ut för Ö-Chips.

Vad är hemligheten, vad är det som gjort att ni lyckats så bra?

Vi kommer ju från branschen så vi vet hur det funkar… Kan inte grossisterna leverera tillräckligt snabbt så kör vi ut chipsen själva direkt till restaurangerna. Vi har också varit – bokstavligen – överallt på ön och krängt chips, säger Mikael Lundin.

Succé nu, men snart är ni ingen nyhet längre… Är ni oroliga för att Ö-Chips ska tappa stinget, uppfattas som något av en ”fluga” så det kommer någon annan i ert ställe?

Ja lite… Vi känner ju inte att vi kan ta semester än direkt utan det är ju nu först det börjar. Vi har kämpat hårt för att komma hit, men vi är inte nöjda för det. Allt fokus är, och måste vara framåt med att skala upp produktionen och fortsätta med att ta över fastlandet.

I slutet av sommaren lanserades den femte smaken – Läsk – med smak av ketchup och rostad lök. Perfekt för de mindre som inte har åldern inne för de i övrigt vuxnare smakerna.

Allt fokus är och måste vara framåt med att skala upp produktionen och fortsätta med att ta över fastlandet. 

Simon Kanellos berättar att det känns som en milstolpe nu när de anställt sin första personal och på riktigt kunnat bygga bolagets kultur.

– Nu börjar det bli kul! Vi har haft sommarjobbare, har anställt en produktionschef och är plötsligt arbetsgivare. Det är som vi skapat ett lag, och det är vi rätt bra på från vår tid inom idrotten. Det är kul, de vill ju vara hos oss!

En spännande fortsättning följer för Simon & Micke och deras Ö-chips! När organisationen Företagarna och Almi listar 103 unga idéer från 2020 är det Ö-Chips tillsammans med Animatching UF som representerar Gotland.

Ö-Chips

Lukanellosgruppen AB

Simon Kanellos simon@ochips.se

Mikael Lundin mikael@ochips.se


www.ochips.se

Simon & Mickes recept på framgång

Tänk smart!

Att synas på rätt ställen är billig marknadsföring. Vi valde rätt ställen till att börja med – sen började telefonen att ringa av sig själv. Men visst, det finns heller inte ett enda ställe på Gotland som vi inte besökt.

Få jobbet gjort

Vi gör det själva, behöver chipsen fyllas på och grossisten inte kan fixa snabbt nog så kör vi ut dem själva helt enkelt. Det får inte se tomt ut eller vara slut. Där har vi vår erfarenhet från krogen.

Sätt kunderna först

Vi försöker alltid vara service-minded och personliga. Det kanske innebär att vi får ta till okonventionella metoder – ökad betalningstid hos vissa kunder till exempel, men det lönar sig i längden. Krogarna är bra, för vi kan jobba på dagen och sälja till dem på kvällen.

Science Park Gotland 2019 09 21