Sparkling Tea by Pettersson & Munthe lanseras på Systembolaget 1 juni

”En kvalitetsstämpel med mersmak!”

Redan när Karin och Caroline grundade Pettersson & Munthe – ett av SPG’s flera framgångsrika alumnibolag – hade de ett starkt uttalat mål: att komma in på Systembolaget. Inte konstigt att de nu är lite extra stolta och glada – efter många hårda smaktester lanseras nämligen Sparkling Tea by Pettersson & Munthe idag på Systembolaget och drycken kommer att säljas i beställningssortimentet och i närmare 80 butiker runt om i hela Sverige.

Idén till Sparkling Tea by Pettersson & Munthe föddes under en middag där grundarna Karin Pettersson och Caroline Munthe Mossvall hamnade i en diskussion om utbudet av alkoholfria drycker. Karin var då gravid och kände starkt att det fanns ett hål på marknaden när det kom till naturliga, balanserade och sofistikerade drycker att välja bland. Det var 2019, och duon gick snabbt från idé till handling. Hösten 2020 blev de antagna till Science Park Gotlands Start-up Bootcamp vilket fick dem att inse att det faktiskt skulle vara möjligt att förverkliga idén.

Efter att ha jobbat sig igenom SPG Summit-programmet lanserade Karin och Caroline sitt Sparkling Tea på marknaden hösten 2021. De hade då bland annat jobbat hårt med att hitta rena råvaror som inte behövde smaksättas med artificiella tillsatser, och resultatet blev en alkoholfri mousserande dryck med karaktäristisk ”brut”-känsla. Första produktionen innehöll 2000 flaskor, vilket sålde slut på bara ett par månader. I mars 2022 gjorde de en ny sats om 5000 flaskor, vilket nu kompletteras med ytterligare 10 000 flaskor som alltså bland annat ska levereras till Systembolaget.

Att komma in på Systembolaget var ett tidigt uttalat mål

Att finnas på Systembolaget har varit ett uttalat mål redan från början, och duon tog tidigt reda på vad som krävdes av dem för att deras dryck skulle finnas på Systembolagets hyllor runt om i landet. Inför lanseringen av drycken jobbade de hårt med den pitch som är steg 1 i processen, där man berättar om varumärket, bakgrunden och naturligtvis om produkten. Efter det gick de vidare till steg 2 som är prov av själva drycken. En smakpanel/jury testar, smakar och utvärderar utifrån många olika parametrar, och Karin berättar att många faller bort i det här steget. Men inte Pettersson & Munthe! De klarade alla hårda tester, fick vara med och förhandla konsumentpriser för att sedan få beskedet att de skulle få komma in i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget i hela Sverige under sommaren 2022. Caroline berättar att alla alkoholfria produkter börjar som tillfälligt sortiment och att nästa steg nu är att sälja bra så att de kommer in i det fasta sortimentet.

En otrolig kvalitetsstämpel

Systembolaget garanterade att drycken skulle säljas på minst 74 butiker runt om i Sverige. Men duon berättar att de redan nu är uppe i fler och att det är lika pirrigt och härligt varje gång det plingar till i mailkorgen när en ny beställning läggs. De har en karta över vilka butiker som hittills tagit in drycken, och de konstaterar att den ska printas ut och ramas in.

Att finnas hos Systembolaget är en viktig säljkanal, men framför allt menar Karin och Caroline att det är en kvalitetsstämpel som ger dem en otrolig skjuts inom dryckesvärlden. Duon jobbar nu med att finnas på ännu fler platser i Sverige och siktar också på en internationell lansering. Dessutom har de en stor efterfrågan på att lansera drycken i en mindre förpackning, vilket de tror sig kunna hitta en bra lösning för innan året är slut.

Pettersson & Munthe

Pettersson & Munthe

Grundar-team: Karin Pettersson & Caroline Munthe Mossvall
Tid i programmen: 2019-2021
Webbplats: https://www.petterssonmunthe.com

Caisa Gyllgårde, kommunikatör SPG

Caisa Gyllgårde
Kommunikatör

Publicerad 2022-06-01