Statistikern Maja Fahlén och entreprenören Calle Ewald träffades på en större tillställning förra sommaren. De hamnade vid samma bord och skulle tillsammans lösa olika festliga uppdrag. Maja konstaterar att de klickade direkt, och deras samarbete då ledde så småningom till ett gemensamt bolag.
När det hade gått ett par månader sen de lärde känna varandra hörde Calle av sig till Maja och berättar om ett par affärsidéer som han gått och tänkt på, och att han gärna ville ha med Maja på ett eventuellt nästa steg. Maja gillar det hon hör, och de bestämmer sig för att gå vidare med idéerna tillsammans. Efter några träffar fastnade de för en av dem. Och den idén är grunden till det bolag de nu driver tillsammans: samåkningsplattformen Sawoo.
”Calle och jag kände direkt att vi funkade ihop och jobbade bra tillsammans – det var en av de viktigaste anledningarna till att vi bestämde oss för att satsa!”
Det som alltså började med en tidig idé hos Calle, har duon sedan tillsammans jobbat vidare med och konkretiserat. Tack vare deras olika bakgrunder och egenskaper bildar de ett effektivt team, och att de funkar så bra ihop är en stark anledning till att de vågar satsa på sin idé berättar Maja. Calle är en erfaren entreprenör, som bland annat driver Surflogiet i Tofta på Gotland. Maja är matteingenjör som arbetar med analys och uppföljning inom hälso- och sjukvården, närmast i rollen som statistiker på regionalt cancercentrum.
Tydlig vision som ledstjärna
Calle och Maja utgår hela tiden från visionen att minska klimatutsläppen. Sawoo fokuserar på samåkning, där du som kund enkelt kan hitta andra personer som ska åka åt samma håll. I den kategorin finns redan flertalet aktörer, men Calle och Maja har följt utvecklingen och märkt att många kämpar med att få upp användarantalet. Det har gjort att de valt att rikta in sig på samåkning till olika typer av event.
”Även om idén har utvecklats längs vägen har visionen alltid varit densamma – att minska klimatutsläppen.”
Calle och Maja började ganska tidigt att sätta upp strukturen för bolaget. I samband med det fick de tips om att söka till Science Park Gotlands Startup-program, vilket de på Majas initiativ gjorde. Tack vare en tidig ansökan har de via programmet fått stöttning redan från ett tidigt skede, vilket de båda är glada för.
”Utan SPG hade vi slösat alldeles för mycket tid på fel saker. Vår affärsrådgivare Johan hjälper oss att prioritera och fokusera på det viktigaste här och nu.”
Startup-programmet är den första delen i SPG’s företagsinkubator. Här gör man en omvärldsanalys och affärsplan. Steg två är att söka till den fördjupande delen: SPG Summit. Där är duon nu, vilket ger dem mer tid med sin affärsrådgivare, stöd och finansiering, struktur, nätverk och kontakter.
Målet i sikte
I nuläget jobbar duon med utvecklingen av plattformen, där de just nu skissar på sin applikation och upphandlar utvecklare. Målet är att släppa en första prototyp i början av nästa år.
”Nu har vi jobbat med idén så länge och längtar verkligen efter att få se den komma till liv”
Att driva en startup beskriver Maja som otroligt utvecklande och lärorikt. Hon konstaterar att det är lyxigt att få jobba med en produkt som kan komma så många till nytta och glädje – inte för att någon har bett om det utan för att de verkligen tror på idén. Det svåra är för Maja att hon behöver ha koll på så många olika delar, det räcker inte med att vara expert på sin produkt utan det gäller att samtidigt behärska såväl budget och ekonomi som utveckling, marknadsföring och försäljning. Och mycket mer!
Text: Caisa Gyllgårde
Foto & film: Lovisa Stern