Boom Food by Hemisphere Technologies

Hemisphere_SPG Alumni
Hemisphere_logo
Boom Food by Hemisphere Technologies

Hemsida:
hemisphere.se
boomfood.se

Först i världen med korv gjord på hampa-koncentrat

Den kalkrika jorden i kombination med högt antal soltimmar skapar fina förutsättningar för att odla hampa på Gotland. Det var något som duon bakom bolaget Hemisphere tog fasta på när de bestämde sig för att göra verklighet av sina tankar och idéer kring möjligheterna med växten och dess frön.

Stockholms-duon Hans Karlstrand och Erik Rune tog ett par dagars semester från deras dåvarande jobb och bokade snabbt en resa till ön för att lära sig mer om hampan. Förutom att de fick god hjälp av den odlare de träffade, berättar de också om en otrolig samarbetsvilja och hjälpsamhet från Region Gotland. Efter några samtal slussades de vidare till oss på Science Park Gotland i februari 2021, och genom deras medverkan i både SPG Startup och SPG Summit har vi varit med dem hela vägen på resan med bolaget Hemisphere, vars produkter gjorda av hampa går under namnet BOOM Food.

Hemisphere_SPG Alumni

Men vägen från idé till succé har inte varit helt spikrak. Under det inledande mötet med vår affärsrådgivare Johan pratades det främst om fiberhampan och dess möjligheter som en produkt att använda till isolering. Under resans gång tittade de mer och mer på fröna, och insåg att det fanns väldigt mycket protein och fett bara i dem. Utifrån den vetskapen började ett spår inom mat och livsmedel ta form, och efter att ha gjort tester av olika slag var de snabbt i gång med nästa steg.

Vi insåg där och då att vi behövde välja spår, och fattade efter många om och men ett rationellt beslut.

Hampaisoleringen pausades och nu satsade Erik och Hans allt på att ta fram sin första produkt. Det tog ungefär ett år från idé till att de kunde smaka av sin första riktiga korv, och duon beskriver resan som en tid av tester och åter tester. Eftersom de verkar i en helt egen nisch fick de lära sig precis allt själva.

Under hösten 2022 har de turnerat runt mycket för att visa upp sin produkt. Resultatet lät inte vänta på sig – redan i början av 2023 kunde de bocka av sitt mål då deras korvar inte bara säljs i samtliga Urban Deli-butiker utan även är en del av den stående menyn.

Urban Deli’s målgrupp är till viss del yngre, alltså nästa generations konsumenter. En 25-åring vet fördelarna med hampa, vilket få inom vår egen generation gör.

Boom food hampakorv

Erik och Hans beskriver sin tid hos Science Park Gotland som otroligt lärorik och värdefull. Genom möten på veckobasis med sin dedikerade affärsrådgivare Johan Andersson har de fått rådgivning och stöttning samt värdefulla kontakter inom olika områden. De har också fått värdefull finansiering genom investering av bland annat  Science Park Gotland Invest. Under sin tid i programmet har duon haft skött den mesta kontakten digitalt, men medverkat vid ett par nätverksträffar som gjort att de kommit in i ett större sammanhang och haft möjlighet att utbyta erfarenheter med de andra bolagen i programmen. I december 2022 gjorde de s.k. exit, vilket betyder att de gått från idé till lanserad produkt och nu står på egna ben (men med en fot kvar hos oss både genom vårt Alumni-nätverk och den investering som gjorts av SPG Invest).

Erik och Hans är som grundare väldigt passionerade och dynamiska. Det var en häftig tid att dela med dem i inkubatorn när vi gick från idén att bygga väggar till modulhus med hampa i till att lansera växtbaserad korv. Världen är mogen för att revolutioneras av supermaterialet Hampa och Hemisphere är ett företag att räkna med i vår omställning mot en klimatneutral värld säger Johan Andersson, affärsrådgivare på Science Park Gotland.

Nu satsar duon vidare på sina korvar, med målet att hitta in i fler butiker runt om i landet. Genom ett brinnande engagemang, stor framtidstro och en fin bolagsutveckling berättar Erik och Hans att de nu är på väg att landa en större investering som ska hjälpa dem att nå ut bredare. De producerar just nu allt själva genom ett samarbete med Axfood och jobbar samtidigt på att utveckla fler produkter. Hamburgare och kebab står näst på tur och vi ser fram emot att följa deras resa mot en mer miljövänlig och hälsosam värld genom sina unika hampa-produkter.

I början av 2023 har Erik och Hans hampakorv uppmärksammats av branschmedia, och Svenska Dagbladet skrev en fin artikel under rubriken ”Veckans världsnyhet”.