Hur når du framgång med en helt ny snacksprodukt på en redan ganska mättad marknad? Räcker det med ett gott recept eller finns det andra hemligheter? Hur mycket tid på försäljning behöver du lägga egentligen?
Simon och Mikael som startade gotländska företaget Ö-Chips insåg att det fanns en plats för en helt ny typ av snacksupplevelse. De tog sig och sin idé hela vägen till verklighet under två händelserika år som en del av företagsinkubatorn på Science Park Gotland. Under tiden som Ö-chips var en del av SPG Summit-programmet fick vi många lärdomar om de framförallt agila metoder som gör skillnad för nya företag som vill förtjäna en plats i det snabbt föränderliga landskapet inom livsmedelsbranschen.
Läs lärdomarna och de exklusiva tipsen nedan!
Affärsrådgivare Daniel Freemans 7 bästa tips för livsmedels-startups
#1 – Innovation ska smaka bra
Det råder ingen brist på konkurrens inom chips-segmentet. Etablerade spelare dominerar marknaden och det finns dessutom en våg av nya aktörer med spännande ingredienser och många mindre boutique-märken.
Det som alla gör likadant är dock att de tävlar om utrymme och uppmärksamhet i snabbköpets ”dödens gång” där dessutom även de stora livsmedelkedjorna tagit plats med snarlika ”egna varumärkesalternativ” till lågpriser.
Ö-Chips såg en möjlighet att istället satsa på en underestimerad sektor – barer, restauranger och hotell. Detta med ett kvalitetsalternativ som utmanade den typiska skålen med nötter som de normalt serverade. Deras innovation var en linje chipssorter med noggrant utvalda smaker som matchade de tillgängliga dryckerna – rött vin, vitt vin, lager och ale! Detta blev en ny kundupplevelse i en ny miljö, med hotellbranschen som visade sig väldigt tillmötesgående till att sälja en produkt med hög marginal som ökade omsättningen och samtidigt stärkte deras kundupplevelse.
Är det verkligen värt att tävla om en plats i ”dödens gång”?
#2 – Förpackningen gör hela skillnaden
Förpackningsdesign ur ett funktions- och formperspektiv är oerhört viktig. Gäster på barer och restauranger tycker inte om att få händerna feta genom att försöka nå in i en smal påse chips. Ö-chips teamet utvecklade därför en ny typ av förpackning som var distinkt och minnesvärd men samtidigt lätt kunde stå uppvikt likt en skål för att ge enkel åtkomst utan att personalen behövde tillhandahålla tallrikar eller skålar.
Pappersförpackningen med zip-lock väcker uppmärksamhet när den visas, har lång hållbarhet och kan enkelt återvinnas med pappersavfall. Det ger en ”Pringles” -effekt men utan plast- och metallförpackningar som är svåra att återvinna! En bonus är att förpackningen kunde staplas mer effektivt i kartonger, vilket minskade transportvolymen och kostnaden – något annars problematiskt i marknadssegmentet för chips.
Tänk funktion och form, effektivt och smart!
#3 – Börja smått, men var redo att skala
Redan genom de tidiga experimenten med fritöser för hemmakök och personlig kontakt med lokala bryggerier och vinexperter gjorde teamet finjusteringar av sina produktsmaker och val av potatis. Det fanns naturligtvis ett stort utbud av maskiner tillgängliga och kostnaderna för etablering av produktion av dessa typ av produkter kan vara höga.
Teamet valde att börja i det lilla och fokusera på vad som var nödvändigt för att få kvaliteten rätt utan att bli överväldigade av komplicerade produktionsmaskiner eller beroende av överdriven automatisering. Detta skulle annars ha minskat deras flexibilitet i hänseende till produkternas smaker och förpackning.
Från hemmaexperiment till fullskalig produktion, ett steg i taget.
#4 – Anpassa er snabbt och beslutsamt
COVID-pandemin orsakade att restauranger och hotell i princip stängdes från en dag till en annan. Förmågan att kunna tänka om och agera snabbt med en stram budget var nyckeln under 2020.
Teamet använde ett antal metoder för att låsa upp nya försäljningskanaler och öka medvetenheten om sina produkter:
Swish and Post
I början av pandemin hackade teamet ihop ett enkelt förfrågningsformulär för konsumenter som ville uppleva Ö-Chips – 200 kr för 4 paket chips, skickade samma dag!
Into the Deli
Ett fokuserat tillvägagångssätt där teamet placerade sin produkt i de bästa delikatessbutikerna för att öka medvetenheten och hålla varumärkesintegriteten, samtidigt som de smidigt undvek den konventionella placeringen i chipshyllan.
Fredagslyx
Ett samarbete med lokala producenter i form av en onlinebutik som levererade de bästa godsakerna till fredagskvällen direkt till dörren.
Kanske lite fredagsmys levererat direkt till dörren?
#5 – Skapa PR med noll budget
Startups har i allmänhet inte enorma marknadsföringsbudgetar, så vår kommunikationsexpert Lovisa talar ofta om vikten av PR och marknadsföring med just nollbudget. Medan många startups framförallt inom livsmedel fokuserar på sin produkt, är den viktigaste lärdomen att du måste ägna mycket tid och ansträngning till din kommunikation – det här är inte något du enkelt kan outsourca.
Vad gäller detaljerna i att arbeta med marknadsföring av livsmedel via sociala medier är tipsen:
- Tänk innehåll som fungerar främst för konsumenten, inte för producenten!
- Håll budskapet kort och enkelt
- Använd bra bilder eller video och kortfattad text
- Håll dig alltid i linje med den visuella identiteten och tonaliteten för ditt varumärke
Ägna tid åt din kommunikation, fokusera inte bara på produkten…!
#6 – Produktutveckling som håller kunderna intresserade
Det är viktigt för en livsmedels-startup att kunna prioritera samarbeten med andra aktörer kring nya produkter och partnerskap. Ö-chips teamet arbetade redan från början nära tillsammans med topprestauranger och barer för att utveckla nya produkter och detta resulterade i en stadig introduktion av nya smaker och sorter.
Detta inklusive ett speciellt partnerskap med den helt nystartade Brasserié Astoria där teamet lanserade en skräddarsydd exklusiv smak på chips endast tillgängligt för deras restauranggäster. Dessutom lanserade teamet spinoffs i form en serie dip-mixer med matchande smaker till sina chips.
Ett tydligt framtidsscenario är att innovativa producenter snabbt kommer att kunna tänka sig, producera och paketera kortsiktiga produkter på ett effektivt sätt för att dra nytta av kundernas intresse för det senaste och bästa.
Dra nytta av kundernas intresse för det senaste och bästa
#7 – Sälj – alltid!
Det sista tipset handlar om den viktigaste anledningen till att många startups verkligen lyckas. Från ett så tidigt stadium som möjligt måste företagarna vara beredda på att aktivt engagera sig i nära samarbete med sina potentiella kunder och sälja in sin produkt och sin vision.
Tillväxt och lönsamhet kommer aldrig att ske av sig självt, oavsett hur bra produkten är. Försäljning är den bästa typen av finansiering som en startup kan säkra. Det är naturligtvis en viktig del att bygga långvariga relationer med kunder och en validering som visar att din produkt är attraktiv och värd att betala för. Var stolt och säker på din produkt och skäms aldrig för att kräva generös betalning för den. För om du har följt de sex första tipsen är den definitivt värd det pris du satt!
Du följer väl Ö-chips?
Hemsida | Instagram | Facebook
Daniel Freeman
Affärsrådgivare
It’s not about ideas, it’s about making ideas happen.
Daniel Freeman är affärsrådgivare på Science Park Gotland. Han är en passionerad mat-nörd som brinner för design och snyggt paketerade produktupplevelser.
Sök till våra kostnadsfria program!