PRESSMEDDELANDE SCIENCE PARK GOTLAND 2019-03-12
Snart är det äntligen dags för avresa till San Francisco! Spelutvecklare i de bolag som bildats genom det internationella samarbetsprojektet Game Camps som drivs på Science Park Gotland kommer under en intensiv vecka ställa ut, sälja och pitcha sina spel för publik och investerare på världens största spelmässa GDC, Game Developers Conference 18–22 mars.
Bolagen som medverkar är bildade under de senaste årens Game Camps-event som samlat spelutvecklare i den baltiska regionen för att jobba tillsammans. Projektet bedrivs av projektledare i Sverige, Finland, Estland och Lettland genom Central Baltic Interreg.
Gotlänningar representeras i 3 av 10, och svenskar i hela 8 av 10 av de bolag som medverkar genom projektet. Den svenska projektledaren Madeleiné Petersson på Science Park Gotland berättaratt hon är väldigt nöjd med hur utvecklingen varit för bolagen;
”Med fyra game camps i bagaget är bolagen äntligen redo att besöka världens största spelmässa. Det är nervöst men framförallt spännande och med stor stolthet jag släpper iväg dem för att stå på egna ben och pitcha inför både de bästa och värsta i hela spelindustrin. En oerhört mäktig känsla! Projektet närmar sig sitt slut, men det är samtidigt bara början för dessa nya talangfulla bolag.”
GDC – en chans att förverkliga sina mål och drömmar
Anna Jenelius är VD & Creative Director på Valiant Game Studio som åker till San Francisco med spelet Pendula Swing:
”Vi kommer ha många viktiga möten under GDC för att hjälpa oss förverkliga våra mål under kommande året. Dessutom ser vi fram emot att bredda vårt kontaktnät, och göra fler uppmärksamma på vår profileringstjänst Brindie (Affordable Branding for Indies).
Utan den här chansen hade vi inte haft möjlighet att besöka GDC i år. Vi är väldigt glada och tacksamma att vi får åka med Game Camps, och kommer utnyttja det till fullo!”
Benjamin Thomas Harbakk är student på Uppsala universitets spelutbildning på Campus Gotland och även Technical Artist och Game Designer på Orbit Break som utvecklat spelet ReLeap:
”Going to GDC has been an aspiration for the entire team since we started this project. Being able to go there showcasing the game we made is a dream come true and an immense boost to morale. We aren’t just students anymore, we are Game Developers.
Talking to and sharing experiences with other game developers, trying games and learning new things. Getting actionable advice on how to improve ourselves and excel in the games industry. But also having a booth where other people can play our game. Getting feedback on what we think is amazing about our game, and getting those beliefs confirmed or denied in nuanced ways.”
Svenska spelutvecklare är representerade i följande bolag:
Beyond 39 Hills (David Sjölander) https://twitter.com/beyond39hills
BetterBuilt Studio (Emelie Rodin) https://www.stateofwonderccg.com/
OrbitBreak (Studenter på Campus Gotland, Léo, Isaac, Ben, Wiktor) https://youtu.be/GugONZJkn5s
Ichigoichie (Johannes Söderberg, David Ventura) https://ichigoichie.org/
Bird Pals (Sebastian Karlsson) https://youtu.be/pl6Ty4o3edA
Soopeli Studios (Rasmus Björk) http://soopelistudios.com/
Eat Create Sleep (Martin Greip, Danielle Uneus) https://eatcreatesleep.net/
Valiant Game Studio (Anna Jenelius) http://valiant.se/
Pendual Swing av Valiant Game Studio
Pendula Swing är ett episodiskt äventyrsspel som utspelar sig i en fantasyversion av amerikanska 1920-talet.
Du är dvärghjälten Brialynne som räddade världen för 300 år sedan och därefter gått i pension – men efter att ett viktigt föremål stjäls från ditt vardagsrum återvänder du till en värld som är mycket annorlunda än den du lämnade bakom dig. Orcer har flyttat in till stan och startat skolor, konstig musik hörs överallt, och goblins vill ha rösträtt. Vilka av dessa främlingar kan hjälpa dig hitta din yxa?
ReLeap av Orbit Break
”ReLeap is a 2D Level-based runner where you are sprinting across rooftops and readying yourself for epic leaps.”
Game Camps
Game Camps är ett internationellt treårigt Central Baltic Interreg-projekt för spelutvecklare från Sverige, Finland, Estland och Lettland. Projektets huvudsyfte är att ge deltagarna kunskap om spelindustrin och möjligheten att inleda samarbeten inom den Centralbaltiska regionen.
Science Park Gotland är med fokus på innovativ affärsutveckling och stödjandet av gränsöverskridande entreprenörskap i spelindustrin en av samarbetsparterna.
Game Camps har idag engagerat närmre 300 deltagare och 10 nya gränsöverskridande företag har bildats under loppet av två år.
Kontakt:
Madeleiné Petersson
Projektledare Science Park Gotland